І ВСЕУКРАЇНСЬКА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА ОНЛАЙН КОНФЕРЕНЦІЯ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: ДОСВІД, РОЗВИТОК, ПЕРСПЕКТИВИ, ТРАНСФОРМАЦІЯ»
З метою обговорення актуальних питань впровадження реформи Нова українська школа та її перспектив і трансформацій в умовах викликів сьогодення в КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (КЗ СОІППО) 21 травня 2024 року кафедрою теорії і методики змісту освіти була проведена І Всеукраїнська науково-практична онлайн конференція «Нова українська школа: досвід, розвиток, перспективи, трансформація».
Участь у конференції взяли 130 освітян із п’яти областей України: Сумської, Київської, Полтавської, Харківської, Херсонської.
Відкрив конференцію Юрій Нікітін, ректор КЗ СОІППО, доктор історичних наук, професор. Він наголосив на важливості завдань, що стоять перед Всеукраїнською конференцією, зазначивши, що самою великою втратою для освіти буде призупинення реформи Нова українська школа. Юрій НІКІТІН побажав учасникам плідної та творчої роботи.
Модератором конференції виступила Лідія КОРОСТІЛЬ, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти КЗ СОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент.
У пленарній частині І Всеукраїнської науково-практичної онлайн конференції «Нова українська школа: досвід, розвиток, перспективи, трансформація» прийняли участь представники Команди підтримки відновлення та реформ Міністерства освіти і науки України, Інституту педагогіки НАПН України, КЗ СОІППО та пілотного закладу освіти – Краснопільського ліцею №1 Сумської області.
Виступи спікерів відкрив Василь ТЕРЕЩЕНКО, експерт з моніторингу ефективності впровадження НУШ Команди підтримки відновлення та реформ Міністерства освіти і науки України, який розповів і проілюстрував результати вітчизняних і міжнародних моніторингових досліджень якості освіти з математики, читання та природничої грамотності за декілька років. Звернув увагу учасників конференції, що ці показники погіршуються і на сьогодні ми спостерігаємо значні навчальні втрати та розриви. Також він порадив збірки звітів і рамкові документи, де чітко зазначені проблеми, над якими потрібно працювати вчителям, та посібники й сайти, де можна знайти поради науковців і вчителів-практиків щодо надолуження навчальних втрат. (Презентація http://surl.li/tvyfb)
З досвідом упровадження реформи Нова українська виступила Тетяна ЗАСЄКІНА, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогіки НАПН України, учитель пілотних класів НУШ, доктор педагогічних наук. Вона звернула увагу вчителів на ключові зміни, що передбачає реформа НУШ, на «три кити» методики навчання (досягати обов’язкових результатів навчання, діяльнісний підхід, формувальне оцінювання), проаналізувала модельні навчальні програми і підручники різних авторських колективів, зазначивши, що єдиного підходу зараз немає. Також поділилася власним досвідом оцінювання дослідницьких робіт з інтегрованого курсу «Природничі науки», співавтором і пілотником якого вона є. (Презентація http://surl.li/tvyfk)
Юлія РОМАНЕНКО, проєктна менеджерка з розроблення навчальних та освітніх програм НУШ Команди підтримки відновлення та реформ Міністерства освіти і науки України розкрила питання автономії закладу. Вона зауважила, що сьогодні всім освітнім закладам потрібно зробити роботу над помилками, щоб успішно ввійти в старшу профільну школу. Для цього потрібно краще реалізувати принципи візуалізації мети закладу, об’єднання колективу, наступності, врахування потреб здобувачів освіти. Пояснила покроковий алгоритм переходу на профільну освіту та зауважила, що зараз вже розглядається питання трансформації Типової освітньої програми і структури освітнього процесу в закладі в напрямку вибудовування індивідуальної траєкторії навчання. (Презентація http://surl.li/tvyga)
Досвідом організації підвищення кваліфікації педагогів Сумщини до впровадження ключової освітньої реформи «Нова українська школа» поділилася Світлана ПАНЧЕНКО, проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи КЗ СОІППО, координатор НУШ в Сумській області, кандидат психологічних наук, доцент. Вона заначила, що у 2023 році інститутом було підготовлено 4406 педагогів. Організація роботи потребувала ефективного управлінського та методичного супроводу, розробки нормативно-правового, навчально-методичного та кадрового забезпечення. Проведення курсів підвищення кваліфікації відбувалося у ході командної взаємодії тренерів, тренерів-педагогів, авторів модельних навчальних програм, авторів підручників.
Лідія КОРОСТІЛЬ, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти КЗ СОІППО, координатор природничої освітньої галузі, кандидат педагогічних наук, доцент, розповіла про результати аналізу кадрового складу вчителів Сумської області, які навчають дітей 6 класу інтегрованим курсам з природничої освітньої галузі та предмету «Географія». У висновках вона зазначила, що на 82%-92% природнича освітня галузь в 6 класі впроваджується фахівцями, однак за браком фахівців, в деяких закладах природнича галузь реалізується спеціалістами з інших галузей, зокрема початкової школи і дошкільних закладів. Загальна підготовленість учителів 6 класу до упровадження реформи НУШ складає 76 %.
Завершувала пленарне засідання Олена Прийма, директорка Краснопільського ліцею №1 Краснопільської селищної ради Сумської області, яка розповіла про героїчний колектив, який продовжує відповідально і творчо пілотувати реформу НУШ в умовах бойових дій на прикордонні громади. На їх шляху багато викликів, але є й вагомі досягнення, якими вони щиро діляться на конкурсах, семінарах і конференціях різного рівня, а також в них є свої мрії та перспективи.
У другій частині конференції працювали секції, які модерували координатори освітніх галузей НУШ. На секційних засіданнях учасники конференції ділились досвідом з упровадження інноваційних методик і технік формування у здобувачів освіти наскрізних умінь, предметних і ключових компетентностей.
У заключному зворотному зв’язку учасники конференції висловили слова вдячності організаторам конференції, виокремили питання, які для них були актуальними, зацікавили і мотивували до подальших дій у напрямку вдосконалення.
Запис пленарного засідання: 21.05.24. І Всеукраїнська науково-практична конференція _НУШ_ досвід, розвиток, перспективи, трансформації_-20240521_100849-Запис наради.mp4
Записи роботи секцій
Секція Громадянська та історична освітня галузь
Секція Мовно-літературна та природнича освітня галузі