КОД ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ: РІК 2023
«І дух нові напише нам скрижалі…» (Леся Українка)
Під таким мотто 13 вересня 2023 року в КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти був проведений регіональний круглий стіл «КОД ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ: РІК 2023».
Спонукою до проведення заходу стала 50-річниця з часу створення музею видатної української письменниці і громадської діячки у Косівщинській школі Сумського району. А причинами – нагальна потреба наукового та педагогічного переосмислення змісту і форм вивчення життя та творчості «Дочки Прометея» в сучасній українській освіті за Концепцією «Нова українська школа»; та очищення знань про історичну, літературну, освітню спадщини України від колонізаційного намулу (Закон України № 3097‑IX від 03.05.2023 «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії»).
У виступі на цьому зібранні ректор інституту Юрій НІКІТІН, доктор історичних наук, професор, окреслив проблематику та змістові лінії круглого столу. Учасники заходу (викладачі інституту, науковці, слухачі курсів підвищення кваліфікації, бібліотекарі, письменники) у доповідях і презентаціях акцентували увагу на потребі залучення в педагогічний процес сучасних об’єктивних наукових джерел, системного і критичного використання краєзнавчого матеріалу в дидактичних обширах музейної педагогіки.
Це зокрема стосується й теми «Леся Українка і Сумщина», а насамперед – «Перебування Лесі Українки в Косівщині: біографічний, етнографічний та літературний аспекти». Доречно згадати, що одним із перших дослідників, хто розпочав вивчати зв’язки Лесі Українки із Сумщиною і використовувати ці знання в педагогічному процесі, був Павло САПУХІН, заступник директора Сумського інституту удосконалення учителів, який у 1956 році в обласній газеті надрукував статтю «Леся Українка в селі Косовщині».
Об’єктивну тональність в осмисленні цієї теми задав Сергій П’ЯТАЧЕНКО, кандидат філологічних наук, доцент, Заслужений працівник освіти України. Нагальною проблемою в освітньому середовищі є подолання тоталітарної та провінційно-патріотичної міфотворчості.
З досвідом багаторічної роботи шкільного музею як середовища активної педагогічної взаємодії зокрема з популяризації життєтворчості «співачки досвітніх огнів» ознайомила учасників зібрання вчитель-методист Комунальної установи Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 7 імені Максима Савченка Сумської міської ради Лідія КОСТЕНКО.
https://view.genial.ly/
Другим напрямом в освітньому діалозі стало представлення сумської книжкової, архівно-джерельної спадщини та новодруків, присвячених Лесі Українці. Ця тема була розкрита у виступах Тетяни ГОЛУБ, завідувача відділу краєзнавчої літератури та бібліографії КЗ СОР СОУНБ (Сумська обласна книгозбірня є надійним партнером інституту в освітньо-виховному процесі), Тетяни ОРЛОВОЇ, завідувача бібліотеки Сумського ОІППО, Анни СОБІНОЇ, регіонального представника видавництва «Ранок» у Сумській області.
У виступах-презентаціях викладачів кафедри соціально-гуманітарної освіти були представлені: історико-біографічні «портрети» сучасників Лесі Українки (Наталія ДУДКО, кандидат педагогічних наук, доцент); сучасні інтернет-ресурси на допомогу вчителю історії, української мови та літератури, зарубіжної літератури (Світлана ДРАНОВСЬКА, кандидат педагогічних наук, доцент); інтерпретація творчості Лесі Українки в контексті антиімперського дискурсу (Юрій П’ЯТАЧЕНКО).
Лесині слова «…За правду, браття, єднаймося щиро. Єдиний маєм правий шлях» – пролунали наприкінці освітянського зібрання як нетлінна і беззастережна наша віра в Перемогу України у війні. Бо – «ТАК МУСИТЬ БУТИ» (Леся Українка).