МОДЕЛЮВАННЯ ІНТЕГРУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ
Методична відкритість – меседж майстер-класу зі змістового інтегрування, який було реалізовано Метейко А.В., методистом природничої освітньої галузі навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, 23.03.2023, під час презентації прагматичної складової навчального предмету хімії.
Зокрема, було проведено досліди:
- «Таємні письмена», під час проведення якого проілюстровано, як під дією високої температури молоко починає окиснюватися (горіти) раніше ніж папір, у результаті чого, білки поступово чорніють і «таємне послання» проявляється; за допомогою дії природного індикатора, зробленого із синьої капусти, вдалося проявити «таємне послання» зашифроване соком лимона – письмена набули рожевого забарвлення;
- «Добування вуглекислого газу», під час проведення якого було розглянуто будову молекули вуглекислого газу і за допомогою хімічних речовин, що використовуються на кухні (сода і оцет), було продемонстровано його утворення; у результаті з'явилася повітряна кулька, надута вуглекислим газом;
- «Природній індикатор», використовуючи «узвар» синьої капусти, що є природнім індикатором, було продемонстровано, як за допомогою нього можна виявити кисле/лужне середовища, а саме: під дією соку лимона відбувається почервоніння розчину (кисле середовище), а кухонної соди – зеленіє (лужне середовище); кислотність та лужність середовищ була підтверджена дією універсального індикаторного папірця;
- «Хроматографія харчових барвників», у результаті якого, на прикладі утворення забарвлення різних кольорів на паперовій серветці, було змодельовано, як відбувається капілярний рух рідин.
Долучилися до цікавих дослідів з хімії, адаптуючи їх на підгрунтя навчальних предметів, науково-педагогічні працівники інституту: Удовиченко І.В., проректор (моделювання змістового інтегрування: «географія» – «хімія»); Сердюк О.П., завідувач відділу (моделювання змістового інтегрування: «мистецтво» – «хімія»); Третьякова О.В., методист (моделювання змістового інтегрування: «історія» – «хімія»).
Окрім того, протягом майстер-класу, використовуючи набір для будови молекул, «експериментатори» будували кулестержневі моделі найпростіших газоподібних речовин, занотовуючи результати на дошці.
У підсумку, – досягнуто мету майстер-класу: продемонструвати можливості змістового інтегрування навчальних предметів засобами прагматичної складової з хімії у закладах загальної середньої освіти.
Перспектива – теоретичне обгрунтування прагматичної складової засобами змістового інтегрування, у контексті НУШ.