Превентивне виховання учнів в умовах воєнного стану

golovnaОдними із важливих пріоритетів в діяльності закладів освіти є профілактика шкідливих звичок та протиправної поведінки дітей та молоді. В Україні спостерігаються високі темпи зростання наркоманії. Через наркотики щороку помирає близько тисячі українців.

Кожен п’ятий факт збуту наркотиків у 2021 році в Україні здійснювався за допомогою мережі Інтернет. У 2021 році правоохоронцями обліковано 24,5 тисячі кримінальних правопорушень у сфері обігу наркотичних засобів. Уживання психоактивних речовин неповнолітніми в Україні набуло значного поширення та являє серйозну небезпеку для подальшого розвитку нашого суспільства, тому профілактика цього явища належить до найбільш пріоритетних соціально-педагогічних проблем.

У статті 54 Закону України «Про освіту» наголошено на необхідності проведення педагогічними та науково-педагогічними працівниками закладів освіти профілактичної роботи щодо запобігання вживанню здобувачами освіти алкогольних напоїв та наркотичних засобів.

Радимо ознайомитися з результатами соцопитування (https://cutt.ly/1J6psVJ) та досліджень, проведених за сприяння ЮНІСЕФ, Українським інститутом соціальних досліджень імені Олександра Яременка (https://cutt.ly/xJ6pSLM ).

Згідно з даними дослідження, у 2019 році 18,3% дівчат-підлітків мали досвід вживання наркотичних речовин протягом життя, і 16,6% – хлопців. Для порівняння, у 2015 році, коли проводилася шоста хвиля дослідження ЮНІСЕФ, цей показник становив 11,9% у дівчат, і 17,8% – у хлопців, у 2011 році – 8,4% у дівчат і 21,2% – у хлопців.

Вживання наркотиків в Україні, які відносяться до групи високого ризику, в основному, пов’язане з ін’єкційним способом введення опіатів, виготовлених в «домашніх» умовах (розчин екстракту опію («ширка») та стимуляторів амфетамінового ряду. Внутрішньовенне введення наркотичних речовин призводить до ризику інфікування ВІЛ-інфекцією, гепатитом В та С, сифілісом через використання однієї голки декількома особами. За результатами досліджень також виявлено різке збільшення вживання кокаїну.

Відповідно до положень Закону України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними», під зловживанням наркотичними засобами потрібно розуміти навмисно систематичне, незаконне вживання наркотичних засобів (https://cutt.ly/TJ4YPV9).

Водночас, незаконний обіг наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів визначається як діяння: з культивування рослин, що входять до Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 року № 770 (https://cutt.ly/xJ4OF9G); розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, пересилання, придбання, збуту, ввезення на територію України, вивезення з території України, транзиту через територію України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що здійснюються з порушенням законодавства про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори.

За результатами останнього міжнародного дослідницького проєкту «Європейське опитування учнівської молоді щодо вживання алкоголю та наркотичних речовин» (ESPAD), 85,7% усіх опитаних підлітків упродовж свого життя вживали алкогольні напої принаймні один раз. Кількість тих, хто вживав алкоголь у своєму житті десять і більше разів – 46,3%, що складає майже половину опитаних (https://cutt.ly/DJ6skn6).

Будь-який рівень вживання алкоголю, незалежно від кількості, призводить до втрати здоров’я. Варто пам’ятати, що є пряма залежність розвитку небезпечних захворювань від доз алкоголю, що споживає людина. Людям, молодшим 18 років, алкогольні напої не можна взагалі.

Чому ж підлітки вживають алкоголь? Одна з найчастіших причин, яку вказують – для того, щоб «поліпшити» вечірку чи святковий захід, зробити їх більш емоційними та веселішими. Переважно, підлітки починають вживати алкоголь, коли стають більш самостійними, проводять більше часу без нагляду, а роль друзів у їхньому житті посилюється. Дівчата помітно частіше вживають алкоголь для того, щоби подолати внутрішній психологічний дискомфорт, позбутися поганого настрою, підбадьорити себе.

Регулярне, небезпечне вживання алкоголю серед підлітків може призводити до:

  • проблем у школі;
  • соціальних проблем;
  • юридичних проблем;
  • фізичних проблем: похмілля, хвороби;
  • небажаної, незапланованої та незахищеної сексуальної активності;
  • фізичного та сексуального насилля;
  • підвищеного ризику самогубств та вбивств;
  • ДТП, пов’язаних з алкоголем;
  • проблем із пам’яттю;
  • зловживання іншими речовинами;
  • змін у мозку, що можуть мати незворотні наслідки;
  • отруєння алкоголем.

Детальна інформація з питань дитячої злочинності знаходиться у відкритому доступі на сайті Офісу Генерального прокурора України (https://cutt.ly/EJ4FjEe).

Водночас, зосереджуємо увагу на тому, що помешкання українців грабують не лише солдати ворожої армії, а й наші земляки. Натепер, Національна поліція України розслідує понад 5,5 тис. кримінальних упроваджень за скоєння майнових злочинів у період війни – близько 1200 осіб отримали повідомлення про підозру в мародерстві.

Міністерство освіти і науки України зосереджує увагу на виконанні закладами загальної середньої освіти Плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 року № 1335-р (https://cutt.ly/3J4GlU2).

Втрата рідних та близьких, житла та роботи, вимушене переселення стають причиною збільшення неблагополучних родин в Україні, тих, хто зламався через війну.

У складний час, який переживає наша країна, з урахуванням викликів суспільства в умовах війни, під час організації превентивної роботи з учнями виникає потреба адаптувати знання та практику педагогів, що застосовувалися й спрацьовували в мирний час, – до реалій війни.

COVID та війна навчили освітян справлятися з будь-яким обсягом інформації. Тому дистанційне навчання є тим певним порятунком, який дозволяє не прив’язуватися до площ, до наповненості класів, але забезпечити при цьому максимально можливий обсяг залучення дітей до заходів із запобігання шкідливим звичкам.

В умовах воєнного стану, використовуючи різні форми дистанційної роботи, можна долучити кожну дитину й кожного вчителя, практичних психологів та соціальних педагогів до емоційного розвантаження дітей і всіх учасників освітнього процесу, щоб якось відволікти їх від бомбардувань і жахів війни. Сам освітній процес є елементом тієї соціалізації, яка дозволяє певним чином абстрагуватися від певних реалій війни.

Радимо заступникам директорів з навчально-виховної роботи ознайомити педагогів з банком кращих практик психолого-педагогічного супроводу та підтримки учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій і збройних конфліктів, надання соціально-психологічної допомоги постраждалим від насильства та торгівлі людьми, що розміщений на веб-сайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» (http://surl.li/bytpj).

Сучасні діти достатньо знаються на інформаційних технологіях і володіють навичками роботи з комп’ютером. Тому вчитель має можливість направити діяльність учнів у соціальних мережах в потрібне русло, зробити її більш змістовною та використовувати для реалізації виховних цілей. З цією метою радимо використовувати соціальні мережі, сервіси Google Classroom, ClassDojo, Zoom та проводити різноманітні челленджі, флешмоби та квести. В інших сервісах –організовувати зустрічі, спільні перегляди, виховні години тощо.

Наголошуємо педагогам на тому, що загальна мета профілактики вживання психоактивних речовин набагато ширше: це здоровий і безпечний розвиток дітей і молоді для реалізації їхніх талантів і потенціалу, їхньої участі в житті своєї спільноти і суспільства. Ефективна профілактика в значній мірі сприяє позитивній взаємодії дітей, молоді та дорослих зі своїми сім’ями та суспільством.

Маргінальна молодь в бідних громадах з невеликою підтримкою сім’ї, або без неї, особливо схильна до ризику. Те ж саме стосується дітей, окремих осіб і спільнот, які знаходяться в атмосфері війни. Емоційні розлади (наприклад, тривога, депресія) і поведінкові розлади пов’язані з більш високим ризиком вживання психоактивних речовин в підлітковому віці. Тому важливо якомога раніше розпочинати просвітницьку роботу із батьками щодо підтримки дітей з емоційними й поведінковими розладами. Доброзичливий стиль виховання дітей, при якому батьки встановлюють правила прийнятної поведінки, уважно стежать за вільним часом і моделями дружби, допомагають здобувати особисті та соціальні навички, що є зразком для наслідування, є одним з найпотужніших чинників захисту від уживання психоактивних речовин та інших ризикованих форм поведінки.

З метою забезпечення комплексного інтегрованого підходу до протидії домашньому насильству та сприяння реалізації прав осіб, постраждалих від домашнього насильства, шляхом проведення превентивних заходів, ефективного реагування на факти домашнього насильства, привертаємо увагу заступників директорів з навчально-виховної роботи, класних керівників, інших педагогічних працівників до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 (https://cutt.ly/7J56qtr), яким затверджено Методичні рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.

В умовах воєнного стану батьки несуть особливу відповідальність за виховання й здоров’язбереження власних дітей, про що зазначено в нормативно-правових актах

України щодо прав, обов’язків та відповідальності батьків за виховання дітей , а саме:

  • у статті 55 «Права та обов’язки батьків здобувачів освіти» Закону України «Про освіту»;
  • у статті 12 «Права, обов’язки та відповідальність батьків за виховання та розвиток дитини» Закону України «Про охорону дитинства»;
  • у статті 1179 «Відшкодування шкоди, завданої неповнолітньою особою» Цивільного кодексу України;
  • у статті 184 «Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей Кодексу України про адміністративні правопорушення;
  • у статті 166 «Злісне невиконання обов’язків по догляду за дитиною або за особою, щодо якої встановлена опіка чи піклування» Кримінального кодексу України;
  • у статті 164 «Підстави позбавлення батьківських прав» Сімейного кодексу України.

Відповідно до Концепції «Нова українська школа», затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р, заклади загальної середньої освіти в тісній взаємодії з сім’єю і найближчим оточенням школяра вирішують двоєдине завдання: збереження й зміцнення здоров’я та виховання гармонійно розвиненої, освіченої, творчої, соціально активної та відповідальної особистості.

У Концепції «Нова українська школа» наголошено на формуванні в учнів відповідальності за здоров’я, умінь застосовувати знання в реальних життєвих умовах. Провідним засобом реалізації вказаної мети є запровадження компетентнісного підходу в освітній процес закладів загальної середньої освіти на основі ключових компетентностей як результату навчання. У нагоді для керівних кадрів закладів освіти (директора, заступника директора з виховної роботи) та класних керівників стане модуль «Навчання учнів у галузі здоров’я, безпеки і соціальної інтеграції» онлайн-курсу «Освіта на основі життєвих навичок», розміщеного у вільному доступі на порталі «Превентивна освіта» (http://autta.org.ua/).

Зазначаємо, що Міністерство освіти і науки України рекомендує закладам загальної середньої освіти впроваджувати апробовані міжнародною та вітчизняною практикою профілактичні стратегії формування життєвих навичок, брати участь у розробленні нових й удосконаленні чинних програм та методик розв’язання наркотичних, алкогольних та превентивних проблем серед дітей та молоді.

Керівникам закладів загальної середньої освіти, заступникам директорів з навчально-виховної роботи, класним керівникам, іншим педагогічним працівникам рекомендуємо опрацювати джерела за напрямом «Превентивне виховання»:

  1. Закон України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними». URL: https://cutt.ly/TJ4YPV9.
  2. Закон України «Про освіту». URL: https://cutt.ly/1J6psVJ .
  3. Закон України «Про охорону дитинства». URL: https://cutt.ly/9J6hM3E.
  4. Звіт щодо наркотичної та алкогольної ситуації в Україні за 2020 рік. URL: https://cutt.ly/xJ6pSLM .
  5. Кодекс України про адміністративні правопорушення. URL: https://cutt.ly/hJ6jt5c .
  6. Кращі практики психолого-педагогічного супроводу та підтримки учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій і збройних конфліктів, надання соціально-психологічної допомоги постраждалим від насильства та торгівлі людьми. URL: http://surl.li/bytpj.
  7. Кримінальний кодекс України. URL: https://cutt.ly/JJ6jdcz .
  8. Лист Міністерства освіти і науки України від 13.05.2022 № 1/5119-22 «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні». URL: https://cutt.ly/gKym6sK .
  9. Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами». URL: https://cutt.ly/7J56qtr.
  10. Національне опитування «Визначення масштабів наркотичної та алкогольної залежності. Громадські наслідки», 28.04.2021. URL: https://cutt.ly/CJ6o0vD .
  11. Офіційний портал «Превентивна освіта». Онлайн-модуль для керівних кадрів закладів загальної середньої освіти, класних керівників «Освіта на основі життєвих навичок». URL: http://autta.org.ua/.
  12. Постанова Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 № 770 «Про затвердження переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів». URL: https://cutt.ly/xJ4OF9G.
  13. Результати міжнародного дослідницького проєкту «Куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед підлітків, які навчаються: поширення й тенденції в Україні» (ESPAD). URL: https://cutt.ly/DJ6skn6.
  14. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р
    «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року».
    URL: https://cutt.ly/nJ6jzTk .
  15. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 1335-р
    «Про затвердження Плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року». URL: https://cutt.ly/3J4GlU2.
  16. Сайт Офісу Генерального прокурора України. Детальна інформація
    з питань дитячої злочинності. URL: https://cutt.ly/EJ4FjEe.
  17. Сімейний кодекс України. URL: https://cutt.ly/OJ6jhCr .
  18. Цивільний кодекс України. URL: https://cutt.ly/cJ6h4vr .

Методист з виховної роботи

Сумського ОІППО                                                                                                                І.І. Іващенко

Блогът Click here очаквайте скоро..

Full premium Here download theme for CMS

Bookmaker Bet365.gr The best odds.

Офіційні посилання

presidentmonualogo ХРЦОЯОбаннер прозоро new

Додаткові посилання

DSJO logo

BPD 205

Група на Facebook

Facebook

Офіційні посилання

sumyodasoradaDepartmentIMZO