АРТ-ПРАКТИКИ ТА МЕТОДИКИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Відповідно до плану роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти на 2022 рік з 23. 05. по 25. 05. 2022 року відбулися курси підвищення кваліфікації за вибором «Арт-практики та методики образотворчого мистецтва в інклюзивному середовищі» в онлайн форматі на TEAMS. Куратор курсів, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти, кандидат педагогічних наук, доцент Лариса Сєрих, ознайомила педагогів з навчально-тематичним планом курсів підвищення кваліфікації, особливостями роботи в дистанційному форматі та практико-орієнтованим змістом курсів за вибором.
Цільовою аудиторією стали педагоги мистецьких дисциплін, а також педагоги, які мають досвід роботи в інклюзивному середовищі або працюють асистентами вчителя в закладі загальної середньої освіти.
Опрацювавши теоретичні основи естетотерапії й арттерапії під час відеолекцій, слухачі курсів за вибором виконували практичні завдання, де підбирали ігрові методики арттерапії, зокрема ігротерапії, які забезпечують психологічний комфорт учня й дозволяють розвивати здібності дитини й відновлювати її психологічний стан.
Серед найактивніших різновидів арт-практик, які слухачі опановували під час курсової підготовки, слід відзначити такі як музикотерапія, казкотерапія, лялькотерапія, пісочна терапія та інші (за допомогою яких знімається дратівливість, плаксивість, агресивність; розвивається фантазія; вишиковуються соціальні зв’язки; поліпшується координація; стимулюється дрібна моторика; піднімається настрій тощо).
У ході курсів найцікавішими методиками роботи в інклюзивному середовищі, які обрали педагоги для майстер-класів, стали методики й технології терапії кольором:
- «Перевиховання Бруднюлі»,
- «Хоровод фарб»,
- «Домалюй предмет»,
- Лото «Чи знаєш ти дерево?» (метою яких є закріплення знань, правил роботи з аквареллю, основних колористичних понять, правил змішування фарб, вдосконалення спостережливості, досвіду учнів, зорової пам’яті тощо);
- «Подорож островами настрою»,
- «Малюємо пальчиками»,
- «Кольорові асоціації»,
- «Скульптор та глина»,
- «Малювання сіллю» (метою яких є розвиток сенсорно-перцептивних здібностей (відчуття й сприйняття), психомоторних здібностей (міміки, дрібної моторики, загальної координації рухів), емоційно-вольових здібностей, довільної уваги і пам’яті, навичок спілкування тощо).
По завершенню курсів слухачі обмінялися позитивними інсайтами, окреслили цілі на майбутнє щодо креативних перетворень інклюзивного середовища в закладі освіти засобами арт-практик та методик образотворчого мистецтва.