Безпека учнів у мережі Інтернет
Ми живемо в епоху інформаційних технологій де кожний шостий житель Землі регулярно працює у Всесвітній мережі. Для сучасних дітей та підлітків Інтернет – це не просто віртуальна реальність, а повноцінна частина їхнього життя, де вони навчаються, спілкуються, вибудовують відносини та відчувають себе частиною спільноти.
За правильного використання, дотримуючись основних правил безпеки, робота зі всесвітньою мережею привчає учнів до самостійного розв’язання задач, структурування великих потоків інформації. Проте, використання Інтернету стає джерелом сучасної небезпеки, створює не лише можливості, а й чимало загроз, наслідки яких не обмежуються втратою грошей чи особистих паролів у соціальних мережах, а можуть коштувати здоров’я та майбутнього. Тому, виникає проблема безпеки дітей у мережі. Задача вчителів – навчити учнів необхідним навикам (таким як: використання надійних паролів; завантаження файлів тільки з офіційних джерел; уникання публікування конфіденційної особистої інформації; оновлення антивірусного програмного забезпечення; увімкнення функції конфіденційності тощо), завдяки яким вони зможуть користуватись Інтернетом безпечно й обачно.
Важливо, щоб школярі розуміли, що контактам чи контенту в мережі не завжди можна довіряти, адже його часто публікують зловмисники з метою обману або викрадення чужої інформації, особистості чи майна. Інтернет-шахрайство (кетфішинг, фішинг, смішинг, клікбейт тощо) націлене на те, щоб змусити користувачів (незалежно від віку) відреагувати на пропозицію від невідомої людини чи переконати, що вони спілкуються зі знайомими.
Кетфішинг – створення підробленого профілю чи облікового запису в мережі, щоб обманом змусити людей дружити чи ділитися особистою інформацією.
Фішинг – спроба виманити ім’я користувача чи іншу особисту інформацію онлайн, технологія Інтернет-шахрайства, розроблена з метою крадіжки конфіденційної інформації.
Смішинг (або SMS-фішинг) – шахрайство, яке використовує текстові повідомлення, щоб обманом примусити людину щось зробити, наприклад, повідомити логін чи іншу особисту інформацію, натиснути на посилання на зловмисний сайт чи завантажити зловмисне програмне забезпечення.
Клікбейт – контент, який привертає увагу, використовуючи цікавий формат чи привабливі фрази, і може змусити вас натиснути посилання на певний сайт.
Фармінг – різновид шахрайства в Інтернеті, коли оманливим шляхом користувач потрапляє на ідентичну копію відомих сайтів. Потім відбувається зараження комп’ютера вірусами або шпигунським програмним забезпеченням.
Щоб допомогти вчителям навчити дітей необхідним навикам, завдяки яким вони зможуть користуватись Інтернетом безпечно, компанією Google, у співробітництві з організаціями The Net Safety Collaborative та Internet Keep Safe Coalition, було розроблено навчальний онлайн-посібник із безпеки дітей в Інтернеті «Обачність. Пильність. Захист. Доброзичливість. Сміливість», який можна знайти за посиланням: http://surl.li/aokfy
Іншим видом небезпеки для учнів в Інтернеті є секстинг, онлайн-грумінг та сексторшен – сексуальне насилля онлайн.
Секстинг – обмін власними фото/відео/текстовими матеріалами інтимного характеру, із застосуванням сучасних засобів зв’язку: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж.
Онлайн-грумінг – налагодження довірливих стосунків з дитиною в інтернеті з метою сексуального насильства над нею.
Сексторшен – налагодження довірливих стосунків з дитиною в інтернеті з метою отримання приватних матеріалів, шантажування та вимагання додаткових матеріалів чи грошей.
За підтримки Міністерства освіти і науки України, Міністерство цифрової трансформації у співпраці з Уповноваженим Президента України з прав дитини, Державною службою якості освіти України, телекомунікаційною компанією «Київстар» та ін. створили інформаційно-освітній проєкт #Stop_sexтинг, – із метою захисту українських дітей від сексуального насильства в Інтернеті, ознайомитися з яким можна за посиланням: https://stop-sexting.in.ua/about/.
Додатково пропонуємо скористатися навчальними матеріалами щодо безпечного використання учнями мережі Інтернет, рекомендованих Міністерством освіти і науки України:
- Рекомендації Ради Європи щодо поваги, захисту та здійснення прав дитини в цифровому середовищі «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі»: http://surl.li/ehyad.
- Онлайн-посібник «Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі»: http://surl.li/ktnr.
- Онлан-довідник «Рекомендації щодо онлайн-безпеки учнів для педагогічних працівників»: http://surl.li/eiaxy.
- Онлайн-брошура «Онлайн-злочини за участі дітей під час війни» file:///C:/Users/user/Downloads/broshura-nasylstvo-v-interneti.pdf.
- Інформаційний буклет для батьків і вчителів «Онлайн-злочини за участі дітей під час війни» https://stop-sexting.in.ua/online-crimes-during-war/.
- Урок для учнів 1-2 класів «Моя супер-сила – безпека в Інтернеті»: https://stop-sexting.in.ua/urok-dlya-1-2-klasu/.
- Урок для учнів 3-4 класів «Ми – герої безпеки в Інтернеті»: https://stop-sexting.in.ua/urok-dlya-3-4-klasu/.
- Урок для учнів 5-6 класів «Я знаю як спілкуватися в Інтернеті»: https://stop-sexting.in.ua/urok-dlya-5-6-klasu/.
- Урок для учнів 7-11 класів «(Не) дитячі стосунки онлайн»: https://stop-sexting.in.ua/wp-content/uploads/.
- Урок для учнів 7-11 класів «Інтимні селфі в Інтернеті»: https://stop-sexting.in.ua/urok-intymni-selfi-v-interneti/.
- Квест для учнів 7-8 класів «#не_ведусь»: https://stop-sexting.in.ua/kvest-dlya-7-8-klasu/.
- Квест для учнів 9-11 класів «#не_ведусь»: https://stop-sexting.in.ua/kvest-dlya-9-11-klasu/.
- Відеосюжет «Скажи ні сексуальному примушенню дітей та вимаганню в Інтернеті»: https://www.youtube.com/watch?v=b-gaa9ZI2JE