ПРОДОВЖУЄ РОБОТУ ВЕСНЯНА СЕСІЯ ОБЛАСНОЇ «STEM-ШКОЛИ – 2021»
Відповідно до плану роботи «STEM-школи – 2021» 21 квітня 2021 року Сумським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти в онлайн-режимі проведено чергову сесію весняної «STEM-школи – 2021».
До участі у заході долучилися науковці, керівники місцевих органів управління освітою, консультанти Центрів професійного розвитку педагогічних працівників, керівники та педагогічні працівники закладів освіти області.
Сесію відкрив кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з наукової роботи КЗ СОІППО, координатор STEM-освіти Сергій Грицай. У вступному слові він актуалізував необхідність розвитку і впровадження STEM-освіти, її можливості та перспективи. Сергій Грицай оголосив про вручення подяки Олені Євтушенко, вчителю Білопільської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 ім. С. М. Гордієнка, від ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» за високі досягнення в навчальній, виховній роботі, впровадження STEM-освіти в освітній процес та подяк Маргариті Півень, учителю історії Сумського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 21 Сумської міської ради, від ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Національної академії наук України та національного центру «Мала академія наук» за високу професійну активність, розвиток STEM-освіти в Україні та ефективне впровадження інноваційних технологій.
Також, Сергій Грицай акцентував увагу на інформації, що розміщено на сайті інституту у розділі «STEM-освіта», у контенті якого міститься нормативно-правове забезпечення STEM-освіти, інформація про STEM-заходи регіонального рівня, навчально-методичні матеріали для педагогічних працівників, інформація про діяльність науково-дослідної лабораторії STEM-освіти КЗ СОІППО, відділ STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», а також анотований каталог «STEM-освіта: теорія і практика», у якому відображені науково-практичні публікації, в яких висвітлюються результати теоретичних і експериментальних досліджень у галузі STEM-освіти.
Модератори заходу – Сергій Грицай та старший викладач кафедри теорії і методики змісту освіти, керівник науково-дослідної лабораторії STEM-освіти КЗ СОІППО Світлана Кода акцентували увагу на динаміці розвитку освітнього середовища, необхідності інтеграції навчальних предметів, розвитку ключових компетентностей учнів, мотивування їх до наукової діяльності шляхом запровадження STEM-освіти в навчальний процес з урахуванням вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях, створенні науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу молоді та професійної компетентності педагогічних працівників.
До роботи обласної «STEM-школи – 2021» долучилися спікери опорних закладів освіти, які представили досвід використання STEM-технологій для формування ключових компетентностей учнів.
Учитель фізики Наталія Охременко презентувала успішний і результативний досвід роботи Свеської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 1 з упровадження елементів STEM-освіти в інклюзивному класі, наголосивши на важливості отримання hard skills і soft skills дітьми з особливими освітніми потребами, постійній підтримці комунікативної складової навчального процесу. Наталія Олексіївна ознайомила учасників весняної сесії із виконанням проєкту з теми «Атмосферний тиск» групами дітей з особливими освітніми потребами, акцентувавши увагу на одному з напрямів STEM-освіти – мейкерстві, поєднуючи теоретичний і практичний матеріал
Досвід впровадження STEM-освіти у школі як інноваційного шляху формування компетентностей учнів представила заступник директора з навчально-виховної роботи Комунальної організації (установи, закладу) «Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ ступенів – ліцей Ірина Коляденко, яка наголосила на недоліках диференційованого навчання, класичної системи освіти, які покликана подолати STEM-освіта. Учасникам весняної сесії регіональної «STEM-школи – 2021» було презентовано фестиваль «STEM-весна 2021», в межах якого було проведено на базі закладу освіти Інтернет-турнір з природничих дисциплін та «Науковий пікнік», а також показана діяльність гуртків «Фізика дивовижного», «Основи робототехніки» та шкільної газети «Lyceum News».
Особливості використання STEM-технологій навчання на уроках географії презентувала учитель географії Комунального закладу Сумської обласної ради Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою Інна Ащеулова, яка наголосила на необхідності впровадження інтегрованих уроків в освітній процес. Інна Петрівна представила досвід створення ментальних карт, використання карт-пазлів, застосування мейкерства на уроках географії, поєднуючи знання із природничих та соціально-гуманітарних дисциплін.
Досвід формування ключових компетентностей учнів у контексті міжпредметної інтеграції представили учителі Роменської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. П. І. Калнишевського. Учитель німецької мови Інна Лазоренко та учитель математики Вікторія Кулик наголосили на необхідності застосування теоретичних і практичних знань та вмінь із різних дисциплін, реалізації наскрізних компетентностей НУШ в реалізації цілей сталого розвитку, визначених ООН, необхідності впровадження STEM-освіти у сьогодення школи. Учитель німецької мови Інна Лазоренко презентувала досвід участі закладу освіти у проєкті «Мережа сталого розвитку CLIL» Goethe-Institut в Україні, метою якого є колегіальна співпраця між вчителями фахових дисциплін та німецької мови, підвищення педагогічно-дидактичної компетентності у сфері CLIL та розвиток інтердисциплінарних навчальних проєктів, які створювали б умови для розвитку дослідницького мислення учнів. Учитель математики Вікторія Кулик розкрила досвід поєднання математики і німецької мови для розвитку критичного мислення учнів, націленості на самоосвіту, розвиток соціальної, громадянської компетентностей, а також компетентності у галузі природничих наук, спонукати йти вперед, знати і вміти застосовувати знання у повсякденному житті. Так, учні Роменської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. П. І. Калнишевського є студентами Німецького цифрового дитячого університету (KINDER UNIВЕСИТЕТ), беруть участь у проєктах eTwinning, міжнародному проєкті «You Are What You Eat», результатом якого є вирощування овочів у власно сконструйованій теплиці.
Із застосуванням технологій доповненої реальності та онлайн-тренажерів на уроках математики для формування та розвитку дослідницької компетентності учнів ознайомила учасників сесії учитель математики Комунальної установи Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 імені Максима Савченка Олена Вакуленко, яка наголосила, що дистанційний формат роботи і навчання відкрив нові способи, форми, додатки, онлайн-сервіси для поєднання креативності й отримання знань. Олена Олексіївна презентувала досвід роботи із математичними додатками Clever Books та 3D Графіка GeoGebra, Стереометрія AR, а також онлайн-сервісами Thatquiz та Transum Mathematics, які мають розвиваючий характер, покликані розширювати пізнавальну діяльність учнів та розвивати дослідницьку компетентність.
Особливості контекстного навчання як ефективну технологію формування ключових компетентностей учнів в умовах Нової української школи презентувала учитель історії Сумського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 21 Сумської міської ради Маргарита Півень, зазначивши, що складовою контекстного навчання є контекстні задачі, зміст яких інтегрований із практикою життя в усіх її проявах і які виконують функцію міжпредметної інтеграції. Маргарита Григорівна ознайомила учасників сесії із можливостями застосування елементів STEM-освіти на уроках історії та економіки, поєднуючи політичні, економічні, культурні, наукові аспекти.
У ході роботи регіональної «STEM-школи – 2021» відбулося обговорення необхідності впровадження STEM-освіти в навчальний процес, що спрятиме формуванню ключових компетентностей учнів, розвитку критичного, дивергентного мислення, мотивуванню їх до наукової діяльності, самоосвіти та освіти протягом життя, усвідомленню ними, що математика, хімія, біологія та інші предмети стануть в нагоді їм у повсякденному житті.
На завершення навчальної сесії, Сергій Грицай висловив пропозицію щодо продовження навчання STEM-освіті, можливості формування STEM-спільноти для реалізації спільних ідей та використання елементів STEM-освіти, презентованих на сесії.