НА СУМЩИНІ СТАРТУВАЛА ВЕСНЯНА СЕСІЯ ОБЛАСНОЇ «STEM-ШКОЛИ – 2021»
У рамках всеукраїнської STEM-школи, за сприянням Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», безпосередньо відділу STEM-освіти, 24 березня 2021 року на базі Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти відбулася в онлайн режимі перша весняна сесія регіональної «STEM-школи – 2021».
До участі у заході долучилися науковці, методисти, голови об’єднаних територіальних громад Сумщини, керівники та педагогічні працівники закладів освіти області.
STEM-школа – це інноваційний освітній проєкт, який реалізується на партнерських засадах освітніми установами з метою розвитку професійної компетентності педагогічних працівників з питань STEM-освіти. Майданчик об’єднує зусилля освітян та науковців для спільного навчання, обміну і вивчення найкращого вітчизняного та зарубіжного досвіду, знайомства з новаторами сучасної освіти.
Сесію відкрив проректор з наукової роботи КЗ СОІППО, координатор STEM освіти Сергій Грицай. У вступній промові він висвітлив стан розвитку STEM-освіти, її можливості та перспективи. Також, проректор з наукової роботи зазначив, що на меті започаткованої в області регіональної «STEM-школи – 2021» ˗ об’єднання інтелектуальних зусиль представників освіти, науки і соціальних партнерів для розвитку напрямів SТЕM-освіти, формування освітнього SТЕM-середовища з використанням технологічних засобів навчання та інноваційних моделей освіти.
Модератори заходу ˗ проректор з наукової роботи Сергій Грицай та старший викладач кафедри теорії і методики змісту освіти, керівник науково-дослідної лабораторії STEM-освіти Світлана Кода неодноразово акцентували увагу на тому, що головна ідея створення регіональної STEM-школи полягає у реалізації державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях, створенні науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу молоді та професійної компетентності науково-педагогічних працівників.
До роботи обласної «STEM-школи – 2021» долучилися спікери опорних закладів освіти, які представили досвід організації інноваційного освітнього STEM-середовища.
Успішний і результативний досвід роботи Комунального закладу Сумської обласної ради «Сумська обласна гімназія-інтернат для талановитих та творчо обдарованих дітей» з упровадження STEM-освіти як перспективної форми інноваційної освіти з обдарованою молоддю презентувала директор гімназії-інтернату для талановитих та творчо обдарованих дітей Іннеса Пєсоцька. Учасники весняної сесії здійснили онлайн-подорож до гімназії, відвідали навчальні кабінети та високо оцінили досвід організації і формування освітнього SТЕM-середовища у закладі. Педагогічний колектив, який вона очолює успішно впроваджує перспективні формами інноваційної освіти. Підтвердженням тому, педагоги і учні обирають різні форми і напрями STEM-освіти: проведення наукових досліджень з використанням цифрових STEM-лабораторій; робота в Центрі компʼютеризації та робототехніки; розвиток компетентностей на базі навчально-дослідницької лабораторії чи лінгафонного кабінету, гурткова робота «SOGI-робот» чи гімназійна студія «SOGI-TV».
Про особливості інтеграції навчання як складової STEM-освіти розповіла директор Охтирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Іннеса Шульженко. Директор презентувала етапи розбудови освітнього середовища школи, а саме: об’єднання педагогів закладу у творчі групи для упровадження інтеграції навчання як складової STEM-освіти; проведення інтегрованих уроків із використанням елементів STEM-освіти; розробка конспектів уроків для збірки «Інтеграція навчання як складова STEM-освіти» та ін. Особливий акцент Іннеса Шульженко зробила на постійному професійно-особистісному розвитку вчителів школи та високих досягненнях учнів.
Досвід формування науково-дослідницької компетентності в учнів засобами освітнього SТЕM-середовища представив учитель фізики і інформатики Недригайлівської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олександр Коренев. Учитель презентував досвід створення ситуації успіху для учнів ˗ динаміку проведення накового дослідження від лабораторної роботи до STEM-проєкту. Учитель переконливо доводить, що використання цифрової лабораторії «Еinstein» дозволяє проводити велику кількість шкільних дослідів, перетворюючи звичайний комп'ютер, планшет чи смартфон у повноцінну цифрову природничо-наукову лабораторію.
Учитель математики Комунального закладу Сумської обласної ради Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою Юлія Цигикал у своєму виступі закцентувала увагу на важливості професійного застосування сучасних освітніх технологій при запровадженні STEM-освіти. Переконливо довела важливість правильності обрання дієвих шляхів реалізації STEM-технологій навчання на уроках математики та у позакласній роботі.
Педагогічний колектив Конотопської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 переконливо довів, що особливістю Нової української школи є організація такого освітнього середовища, що сприяє вільному розвитку творчої особистості дитини. Змінюючи в школі просторово-предметне оточення, педагоги закладу дотримуються найголовніших вимог: доцільності, функціональної придатності, доступності та безпечності. Досвідом використання елементів STEM-освіти в навчальній та позанавчальній діяльності поділилися учителі біології, географії, математики, фізики та інформатики: Іван Кондрушенко (про стратегію STEAM-навчання ˗ робототехніку, яка розвиває в учнів навички проєктування, побудови та експлуатації роботів, взаємодії з роботами і механічними системами), Юлія Коломієць (про використання функціональних можливостей програми GeoGebra як інноваційного засобу навчання математики: створення динамічних моделей для ілюстрації, візуалізації та демонстрації різних математичних понять, означень, теорем, динамічних зображень просторових та плоских фігур тощо), Ірина Бойко і Ірина Олексенко (про використання цифрової лабораторії «Einstein» і різних цифрових датчиків, за допомогою яких учні виконують широкий спектр досліджень, демонстраційних і лабораторних робіт, розв’язують інтегровані міжпредметні завдання, реалізують науково-дослідні проєкти), Олександр Гостєв (про використання цифрових зображень USB-мікроскопу з оптичним монокуляром у вивченні біології), Олег Заїка (про використання цифрової метеостанції на уроках географії та у позакласній роботі як мотивуючої складової STEM-технології навчання).
Учителі біології, фізики, хімії, математики, інформатики Грунської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу А. М. Діхтяренка Оксана Євтушенко, Жанна Черткова, Сергій Мамченко презентували досвід використання сучасного STEM-обладнання в організації науково-дослідної діяльності учнів та залучення їх до проєктів з метою підвищення мотивації до навчання. Директор закладу Алла Хоменко зазначила, що участь у STEM-проєктах надає можливість учням здобути компедіум практичних і теоретичних знань та навичок у використанні можливостей сучасних технологій при складанні власних бізнес-планів, веденні розрахунків підприємницької діяльності, дослідженні впливу різних факторів на життя і здоров’я людини. Педагоги закладу засобами STEM-проєктів формують в учнів креативність, здатність приймати рішення, адекватно реагувати на ризики і багатогранно пізнавати світ професійних майбутнього.
У ході роботи «STEM-школи – 2021» відбулося обговорення функціональності наявного у закладах освіти STEM-обладнання, умови придбання STEM-обладнання для створення сучасного освітнього середовища, умов підвищення кваліфікації вчителів, створення STEM-платформи та пошук ініціатив, планування та фінансування STEM-проектів, сучасні педагогічні ідеї та можливість їх реалізації як в он-лайн режимі так і в реальному житті.
На завершення навчальної сесії, проректор з наукової роботи КЗ СОІППО Сергій Грицай висловив пропозицію щодо продовження навчання STEM-освіти, зокрема, розглянути питання грантової STEM-проектної діяльності, використання можливостей доповненої реальності, організації співпраці освітян з науковими підрозділами закладів вищої освіти, розширення практики STEM-мейкерства та інших STEM-технологій. Проректор з наукової роботи також зазначив, що ці теми будуть розглядатися на наступних он-лайн зустрічах відповідно до плану роботи обласної «STEM-школи – 2021».