Юні хіміки продовжують експериментувати
Відповідно до плану роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти на 2019 рік, 17 січня 2019 року відбувся «Хімічний колоквіум» – навчальне заняття для учасників ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії.
У заході, який проходить п’ятий рік поспіль на базі кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, взяло участь 38 учнів 9-11 класів із 20 районів, міст, ОТГ Сумської області.
Відкрили захід Метейко А.В., методист з хімії навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського ОІППО спільно з Касьяненком Г.Я., доцентом кафедри хімії та методики навчання хімії, деканом природничо-географічного факультету СумДПУ імені А.С. Макаренка, к.х.н та Більченком М.М., завідувачем кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету СумДПУ імені А.С. Макаренка, к.х.н, які привітали учасників та окреслили перспективу розвитку хімічної освіти в Сумській області. Метейко А.В. оголосила програму заняття та надала методичні рекомендації щодо підготовки учнів до ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії.
Програмою «Хімічного колоквіуму» були передбачені заняття, зміст та форми яких спрямовані на поглиблення теоретичних і практичних знань й умінь учнів, адаптацію учасників обласної олімпіади до хімічних лабораторій вишу, спілкування однодумців під час роботи в парах і групах.
Експериментальний етап олімпіади з хімії включає кількісний та якісний аналіз речовин, саме тому зміст колоквіуму передбачав реалізацію обох складових.
Кількісний аналіз розчину, який містив натрій гідроксид та натрій карбонат, учні 9 класу проводили разом з Бабенко О.М., доцентом кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, к.пед.н. Мета роботи – навчити учнів техніці титрування, сформувати вміння користуватися відповідним посудом та здійснювати фіксацію спостережень, виконувати необхідні розрахунки. Друга складова – якісний аналіз розчинів, була спрямована на опрацювання правил безпеки життєдіяльності при роботі з хімічним обладнанням і реактивами в хімічних лабораторіях вишу, ідентифікацію п’яти хімічних розчинів, використовуючи хімічні та фізичні методи якісного аналізу, оформлення результатів експерименту. Заняття проходило під керівництвом Коростіль Л.А., доцента кафедри теорії і методики змісту освіти Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н. та Метейко А.В., методиста з хімії навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
У цьому навчальному році особливість викладання хімії полягає в тому, що учні 10 та 11 класів на однаковому рівні повинні володіти знаннями з органічної хімії. З цією метою старшокласники поглиблювали теоретичні знання з тем «Вуглеводні» та «Оксигеновмісні органічні сполуки» з Харченко Ю.В., доцентом кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, к.х.н. Практичну складову проводила Пономарьова Л.М., доцент кафедри загальної хімії Сумського державного університету, к.х.н. Викладач ознайомила десятикласників з хімічними методами очистки речовин та способами перевірки їх чистоти (процес дистиляції, сублімації, перекристалізації). Одинадцятикласники, під керівництвом викладача, повторили методику титрування і власноруч виконали практичну роботу, яка дала змогу відпрацювати власну техніку титрування та ліквідувати наявні прогалини в знаннях і вміннях.
За відгуками керівників та учнів, хімічний колоквіум дає можливість олімпіадникам не тільки поглибити певні теоретичні та практичні знання, я й поспілкуватися з науковцями та однолітками-однодумцями, виявити рівень сформованості власної предметної компетентності та спланувати траєкторію подальшої підготовки до ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії. Бажаємо вам успіху, юні хіміки!