Дружня школа для стабільного майбутнього
Під таким девізом 30 вересня 2015 року на базі Сумського обласного центру позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю відбувся V обласний зліт шкільних медіаторів, метою якого було розповсюдження інформації про ефективні шляхи розвитку інститутів учнівського посередництва та сприяння зниженню рівня насильства, нетерпимості та ксенофобії у школах області.
У роботі зльоту взяли участь шкільні медіатори та керівники Шкільних служб розв’язання конфліктів із 18 районів та міст області (усього 52 особи). Організатором зльоту став навчально-методичний центр психологічної служби Сумського обласного інституту післядипломного педагогічної освіти (завідувач Марухина І.В.). Учасники мали змогу ознайомитися з досвідом щодо впровадження медіаційних осередків та подолання конфліктів засобами медіації в Свеській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 1 Ямпільського району (практичний психолог Бобровицька Любов Вікторівна), Охтирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 9 (соціальний педагог Ковпак Наталія Олександрівна), Роменській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 3 (практичний психолог Плахтій Олена Михайлівна).
З досвідом роботи навчальних закладів США щодо розширення можливостей позитивних соціальних зв’язків у школі шляхом впровадження відновних практик присутніх ознайомила Аліна Вікторівна Чернякова, кандидат педагогічних наук, доцент Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка.
На думку усіх виступаючих, шкільна медіація є одним із дієвих способів, що сприяє формуванню поваги, встановленню безпечного, комфортного середовища у навчальному закладі.Впровадження програм примирення серед однолітків дозволяє формувати у школярів навички співпраці, будувати ефективну систему вирішення конфліктних ситуацій у закладі, забезпечувати психологічно здорове середовище в учнівському колективі.
Яскравим моментом зльоту стало вітання від шкільних медіаторів загальноосвітніх навчальних закладів м. Суми.
Під час практичної частини учасники тренувалися у розвитку навичок медіатора, вправлялися у вмінні слухати та розуміти емоційний стан іншої людини, аналізували переваги ненасильницького способу вирішення конфліктів. А по закінченню зльоту учасники в групах написали звернення до однолітків:
«Шановні однолітки! Ми закликаємо вас до мирного життя, без конфліктів. Будьте ввічливими, толерантними, поважайте інших, а в першу чергу самих себе. Це стане запорукою щасливого і мирного життя.
Запам’ятайте, конфлікти будуть завжди, але ми повинні навчитися їх вирішувати».
«Шановний ровесник! Я звертаюсь до тебе з проханням:бути чемним, толерантним, поважати інших, дружелюбним.
Завжди пам’ятай: поводься з іншими так, як ти хочеш, щоб поводилися з тобою.
І не забувай, що можеш звернутися за допомогою до шкільної служби примирення, де тебе завжди вислухають і підтримають».
«Дорогі однолітки! Вмійте знайти компроміс. Вчіться слухати один одного. Важливо знаходити спільну мову. Живіть у злагоді. Будьте доброзичливими, посміхайтесь один одному!»
«Любі друзі! Ми самі будуємо своє майбутнє. Своїми вчинками ми вирішуємо свою долю. А команди медіаторів з радістю допомагатимуть вам у цьому! То ж давайте конструктивно взаємодіяти,враховувати інтереси інших, об’єктивно оцінювати ситуацію, показувати приклад іншим, а, головне, пам’ятати: все в твоїх руках».
Із історії. Історія впровадження шкільної медіації у нашій області бере свій початок з лютого 2008 року, коли за підтримки та участі ГБО «Український центр порозуміння» практичні психологи, соціальні педагоги закладів освіти пройшли підготовку з впровадження відновних практик. Мета програми – сформувати в учнів відповідальність за вирішення конфліктів, що виникають у шкільному середовищі, навички медіатора у вирішенні суперечок з урахуванням інтересів усіх сторін. Пройшов час і стало зрозумілим, що медіація у школі не тільки важлива, але і можлива. На сьогодні в 36 навчальних закладах області створено шкільні служби розв’язання конфліктів. Протягом тільки минулого навчального року шкільними медіаторами проведено 107 медіацій, 160 кіл примирення.